
Kostka brukowa na podjazd garażowy
Kostka brukowa cieszy się dużą popularnością jako materiał, który można wykorzystać, aby wykończyć nawierzchnie znajdujące się wokół domów. Jeśli jednak ma ona spełniać swoje zadanie, musi być ułożona w odpowiedni sposób. Jej układanie nie jest wcale trudne, warto jednak zapoznać się z garścią porad, dzięki którym można uniknąć ewentualnych niedociągnięć. Nie ma chyba takiego inwestora, który nie marzyłby o nawierzchni wokół domu charakteryzującej się nie tylko trwałością, ale i niemożliwymi do zakwestionowania walorami estetycznymi. Kostka brukowa zaliczana jest do tych rozwiązań, które radzą sobie znakomicie spełniając oba wymienione warunki. W sprzedaży dostępne są kostki o zróżnicowanych kształtach, a także o mniej i bardziej nietypowym wzornictwie.
Dzięki temu tak zwolennicy minimalizmu, jak i efektownych kolorowych nawierzchni, które skupiają na sobie uwagę, są w stanie znaleźć rozwiązanie, które można będzie uznać za wartościowe. Atutem kostki brukowej jest i to, że można ją z powodzeniem uznać za materiał nieomal uniwersalny. Sprawdza się przecież zarówno wówczas, gdy chcemy za jej pośrednictwem wykładać alejki w ogrodzie, jak i wtedy, gdy zależy nam na uatrakcyjnieniu powierzchni narażonej na spore obciążenia takiej, jak choćby podjazd prowadzący do garażu. Oczywiście, duże znaczenie ma w takim przypadku dobór rozwiązania, które będzie się charakteryzowało odpowiednimi parametrami, jeśli bowiem zapomnimy o tym, kostka szybko zacznie się zapadać i pękać.
Nie bez znaczenia jest i to, że mówimy o nawierzchni, która wymaga od nas określonych zabiegów pielęgnacyjnych. Jedna z pierwszych decyzji czekających na nas jest związana z dopasowaniem kostki do rodzaju nawierzchni, na jaką ma ona trafić. Jeśli więc naszym celem ma być przygotowanie podjazdu prowadzącego do garażu, musimy pamiętać o tym, że kostka powinna być wytrzymała na różnego rodzaju obciążenia i odporna na ścieranie. Nawierzchnie najlepiej jest układać z kostki, której odporność na ścieranie wynosi 35 MPa. Oczywiście, musimy przeanalizować i to, jakie samochody będą z niej korzystać, jeśli bowiem obawiamy się, że pojawia się na niej także nieco cięższe pojazdy, kostka o ścieralności powyżej 50 MPa wcale nie zostanie uznana za wydatek pozbawiony uzasadnienia.
Najpopularniejszą wydaje się w tym kontekście kostka betonowa. Jest ona nie tylko odporna na ścieranie, ale i atrakcyjna wizualnie, choć bowiem najczęściej barwi się ją na czarno i szaro, możemy ją znaleźć także w kolorach tak niekonwencjonalnych, jak choćby żółty, czerwony i zielony. Jeśli nasz dom jest utrzymany w stylu rustykalnym albo budzi skojarzenia ze szlacheckim dworkiem, powinniśmy zastanowić się nad wyborem uszlachetnionej kostki betonowej, dla której charakterystyczne są fazowane krawędzie, które przypominają swoim wyglądem stare kamienie brukowe, a bawet piaskowiec.
Specjalne zabiegi takie, jak choćby płukanie sprawiają przy tym, że kostka taka może się charakteryzować chropowatą powierzchnią. Kostka kamienna charakteryzuje się dość wysoką ceną, znajduje jednak spore uznanie w oczach kupujących. Nie może być zresztą inaczej, to bowiem właśnie ona charakteryzuje się największą wytrzymałością na ścieranie, jest odporna na mrozy, a jednocześnie nie wchłania tłuszczów. W tej grupie prym wiodą kostki granitowe, które pojawiają się przede wszystkim w odcieniach szarości. Nieco mniej odporny na ścieranie jest blok klinkierowy, dla którego charakterystyczna jest również niewielka nasiąkliwość i odporność na mróz. Należy jednak liczyć się z tym, że szybko blaknie on pod wpływem promieni słonecznych. Jego atutem jest ciepła, naturalna kolorystyka.